Przewodnik
filozoficznej lektury
Zdarza
się, że niektóre artykuły czy teksty filozoficzne nie będą
miały dla ciebie sensu. Dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że
omawiają one abstrakcyjne problemy i idee, o których zbyt często
nie rozmyślamy. Mogą również zawierać słowa o ścisłym
znaczeniu filozoficznym, których zwykle (w ten sposób) nie używamy.
Czasem argumentacja bądź cel danego tekstu nie jest oczywisty.
Bywa, że poziom komplikacji językowej, czy nieuporządkowane
tłumaczenie, sprawiają, że trzeba czytać tekst „linijka po
linijce” (moje doświadczenia pokazują, że większości książek
filozoficznych nie da się przeczytać szybciej niż w ok. 3 dni...).
Tutaj można znaleźć kilka wskazówek, które mogą pomóc w
przyswojeniu tekstów filozoficznych.
Przejrzyj
artykuł, by odnaleźć wnioski i rozpoznać strukturę myśli i
argumentacji
Dobrym
sposobem na rozpoczęcie lektury trudnego tekstu filozoficznego jest
wstępne przejrzenie i odnalezienie potencjalnej tezy
(tez), którą autor proponuje i broni. Należy przy tym zwrócić
uwagę na początkowe i końcowe akapity, gdyż tam zazwyczaj można
znaleźć wskazówki pomocne w poszukiwaniach. Gdy uda ci się
odnaleźć pewne sformułowanie naczelnej tezy tekstu, wówczas
spróbuj ją sparafrazować,
oddać swoimi słowami. To pomoże ci w zrozumieniu tego, do czego
dążył autor. W trakcie przeglądania tekstu warto przyjrzeć się
wnioskom i argumentacji poszczególnych jego części.
Czym
jest struktura myśli? Czasami autor tekstu na samym początku
wskazuje jak będzie wyglądać proces
argumentacji (jest to
typowe dla tekstów rodem z filozofii analitycznej). Wówczas twoja
praca jest łatwiejsza. Zazwyczaj jednak nie jest tak dobrze.
Filozofowie nie piszą np.: „To jest wniosek, do którego chcę cię
przekonać, a oto argumenty przemawiające za nim...”
Autorzy
tekstów filozoficznych często mieszają argumentację główną z
różnymi pobocznymi myślami, bądź dowodami na rzecz przyjmowanych
przesłanek. Argumentacja często może mieć skomplikowaną formę –
nie wszystko, co autor powie, musi mieć pozytywne wnioski; często
będzie używał różnych eksperymentów myślowych, badał
wprowadzane rozróżnienia lub analizował poglądy, które są jego
zdaniem błędne/poprawne. Dlatego warto sobie, choćby pobieżnie,
prześledzić
i rozrysować
ową strukturę tekstu.
Pamiętaj, aby nie mieszać argumentacji pobocznej z główną –
dokładne rozrysowanie tez i owej struktury myśli to właściwe
zadanie pierwszej fazy czytania tekstu.
Zacznij
od początku i uważnie przeczytaj tekst
Gdy już udało się
odnaleźć główną tezę oraz przeanalizować strukturę
argumentacji i myśli czytanego tekstu, wówczas można przystąpić
do właściwej lektury. Bardzo ważne jest, aby wiązać ze sobą
poszczególne części tekstu oraz pamiętać o właściwym celu
autora – w jaki sposób dane zdanie/część tekstu wspiera główną
tezę?
Zwróć szczególną
uwagę na miejsca, w których autor wyraźnie wskazuje na to, co ma
na myśli używając danego słowa oraz w których dokonuje
rozróżnień i założeń, które są podstawą jego
rozważań. Pamiętaj, że to, co myślisz, że autor myśli, może
być tylko jedną z wielu interpretacji – z czego Twoja może
być po prostu błędna. W przypadku lektury warto poddawać swoją
krytykę wątpliwościom i podchodzić do tekstu z pokorą i
życzliwością.
Co gorsza, przygotowując
się do lektury tekstów filozoficznych należy pogodzić się z tym,
że przeczytasz je więcej niż raz – inaczej nie uda ci się ich
właściwie zrozumieć. Na intelektualne „przetrawienie”
filozoficznych argumentów potrzeba czasu, wysiłku i
koncentracji. Z pewnością nie zrozumiesz wiele z tekstu,
który przeczytasz tylko raz. Warto także przystąpić do pierwszej
lektury nie w przeddzień lub bezpośrednio przed zajęciami. Z
pewnością dyskusja nad tekstem rozumianym przez wszystkich
uczestników zajęć jest znacznie przyjemniejsza.
Przemyśl
i oceń argumentację autora
Oczywiście,
możesz poddać ocenie argumentację zawartą w tekście jedynie
wtedy, gdy właściwie odczytasz i zrozumiesz strukturę
argumentacji. Kiedy wreszcie dojdziesz do tego punktu, zacznij
zadawać sobie różnego rodzaju pytania: czy zgadzasz się z
autorem? Jeśli nie, to co jest błędem w jego rozumowaniu? Czy
opiera się na fałszywych
przesłankach
(i dlaczego są one fałszywe)? Czy odnalazłeś założenie,
które jest fałszywe, a które nie jest jasno wypowiedziane
i opisane w tekście? Czy przyjmuje sądy,
których właściwie nie
uzasadnił, bądź
ucieka od niektórych problemów?
Zdaje
się, że często spotkasz się z dyskusjami filozoficznymi, które
wydają się nieuporządkowane, a zawikłanie w argumentacji
powoduje, że właściwie nie wiadomo kto ma rację. Nie ma przed tym
ucieczki – jedynie ciężka
praca
i próba zrozumienia pozwoli ci nieco uporządkować i nadać sens
takim debatom. Czasami jednak zgłębianie się w ich treść
spowoduje, że dostrzeżesz jeszcze większe zaplątanie, które
początkowo powodują wybuchy frustracji. Co gorsza, możesz nigdy
nie dojść do ostatecznych
wniosków.
Na pewno jednak, gdy spróbujesz uporządkować daną dyskusję, to
za każdym razem zrozumiesz niektóre problemy nieco lepiej. Tak
właśnie rozwija się filozofia.
Czasami
jeden filozoficzny problem rozgałęzia się na trzy kolejne, które
dzielą się dalej i dalej... I najprawdopodobniej ani ty,
ani ktokolwiek inny nie będzie w stanie zbadać łączących je
związków. Musisz nauczyć się radzić sobie bez definitywnych i
ostatecznych
odpowiedzi.
Nie będziesz w stanie uzasadnić pewnych opinii, bądź przyjąć
danych filozoficznych argumentów, ponieważ będą one prowadzić ku
innym kwestiom, jeszcze dla ciebie nieznanych. Jest to zupełnie
normalne i wielu filozofów tak właśnie pracuje.
Opr.
K. Wilczyński
na
podstawie J. Prior, Guidelines
on reading philosophy
URL:
http://www.jimpryor.net/teaching/guidelines/reading.html
Created
and maintained by jim.pryor@nyu.edu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz