Zarządzanie strachem w Polsce i UE
Edukacja, media i polityka w kontekście spotkania z „Innym”. Studium przypadku: muzułmanie
Typ zajęć:
konwersatorium (30 godzin)
Termin zajęć:
Czwartek 9:00-10:30, Grodzka 52, s. 114
Forma i warunki zaliczenia:
Max. 2 nieobecności (pozostałe podlegają odrabianiu)
Streszczenia tekstów w formie konspektu
0-5 konspektów = ocena cząstkowa: 2
6-7 konspektów = ocena cząstkowa: 3
8-10 konspektów = ocena cząstkowa: 4
11 i więcej konspektów = ocena cząstkowa: 5
LUB
Mikroanalizy aktualnych przekazów politycznych
0-5 mikroanaliz = ocena cząstkowa: 2
6-7 mikroanaliz = ocena cząstkowa: 3
8-10 mikroanaliz = ocena cząstkowa: 4
11 i więcej mikroanaliz = ocena cząstkowa: 5
Teksty będą udostępniane uczestniczkom i uczestnikom kursu minimum 7 dni przed zajęciami.
Termin przesłania konspektu (krótkiego streszczenia, max 1000 znaków ze spacjami, zawierającego opis głównych tez prezentowanych przez autorkę lub autora) to poniedziałek wieczór przed zajęciami.
Konspekt należy przesłać e-mailem: drkmwilczynski@gmail.com
Aktywność (aktywność liczona jest tak samo jak za streszczenia. Na każdych zajęciach można zyskać jednego plusa).
Praca pisemna ok. 3000-3600 znaków ze spacjami LUB prezentacja w czasie zajęć wysłana / przygotowana i zaprezentowana do 15 czerwca 2025 na adres drkmwilczynski@gmail.com.
Wszystkie braki (w konspektach, aktywności, kolokwiach itp.) można nadrabiać podczas dyżurów (po wcześniejszym kontakcie e-mail).
Uwaga – ze względu na konwersatoryjny typ zajęć, uczestnicy będą proszeni o nie wyłączanie kamerek podczas zajęć.
Opis kursu:
Zarządzanie strachem - choć ten mechanizm manipulowania i zdobywania władzy jest znany od wieków (piszą o nim choćby Platon czy al-Farabi), to w ostatnich latach jest on wykorzystywany nie tylko w państwach autorytarnych czy totalitarnych, ale również państwach demokratycznych: takich jak Polska czy Szwecja.
Sondaże i badania popularności wskazują, że mechanizm ten jest szczególnie skuteczny w przypadku partii prawicowych i populistycznych. Niestety, stanowi on duże wyzwanie dla systemów demokratycznych, szczególnie tak młodych i niedojrzałych jak demokracja w Europie Wschodniej (Polska, Węgry), ale również tych, które funkcjonują dłużej.
W czasie zajęć omówimy różne techniki zarządzania strachem, konteksty europejskiej i polskiej islamofobii (oraz wybrane przykłady islamofobii w USA), konkretne przykłady użycia w czasie różnych europejskich kampanii wyborczych oraz możliwe sposoby przeciwdziałania.
Interdyscyplinarny kurs będzie czerpał z dziedzin takich jak filozofia, teoria polityczna, edukacja medialna oraz studia międzykulturowe.
Plan zajęć (proponowany):
(1) Strach, prawda, polityka – zajęcia wstępne
(2) Prawda jako zagrożenie dla polityki
Tekst: H. Arendt, Między czasem minionym a przyszłym (fragment)
Literatura dodatkowa: E. Canetti, Masa i władza
(3) Polityka kulturalna i kształtowanie myślenia
Tekst: R. Rorty, Filozofia jako polityka kulturalna (fragment)
Literatura dodatkowa: M. Horkheimer, Nowe pojęcie ideologii
(4) Co to jest zarządzanie strachem?
Teksty: P. Cywiński, F. Katner, J. Ziółkowski, Zarządzanie strachem. Jak prawica wygrywa debatę publiczną w Polsce oraz Z. Bauman [wywiad], Handlarze strachu
(5) Islam – krótkie wprowadzenie
Teksty: J. Bielawski, Wstęp do tłumaczenia Koranu, A. Candiard, Zrozumieć islam? (fragmenty)
(6) Migracja – krótkie wprowadzenie
Teksty: P. Kingsley, Nowa odyseja (fragment), O. Martinez, Bestia (fragment)
Literatura dodatkowa: H. Thiollet, Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie
(7) Co to jest islamofobia?
Tekst: M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej (fragment)
Literatura dodatkowa: Z. Bauman, Obcy u naszych drzwi
(8) Islamofobia jako rasizm
Teksty: F. Fanon, Czarna skóra, białe maski (fragment), M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej (fragment)
(9) Polityczne wykorzystanie strachu przed islamem – tożsamość narodowa
Teksty: A. Mbembe, Polityka wrogości (fragment), M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej (fragment)
(10) Polityczne wykorzystanie strachu przed islamem – tożsamość religijna
Teksty: A. Wilczyńska, K. Wilczyński, In Poland the Stranger Threatens Christianity: Polish Catholics and Their Attitude Towards Refugees, M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej (fragment)
Literatura dodatkowa: K. Pędziwiatr [wywiad], Jest wielu Jacków Międlarów w polskich seminariach
(11) Polityczne wykorzystanie strachu przed islamem – tożsamość liberalna
Teksty: A. Sikora, Wolność, równość, przemoc (fragment), M. Markowski, Wojny nowoczesnych plemion (fragment), M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej (fragment)
(12) Zarządzanie strachem w praktyce – studium przypadku 1
(przypadki wybrane przez uczestników i uczestniczki)
(13) Zarządzanie strachem w praktyce – studium przypadku 2
(przypadki wybrane przez uczestników i uczestniczki)
(14) Zarządzanie strachem – rola mediów
Teksty: Ch. Le Duff, Shitshow (fragment), M. Taibbi, Nienawiść sp. z.o.o. (fragment), Ch. Wylie, Mindf*ck. Cambridge Analytica czyli jak popsuć demokrację (fragment)
(15) Zarządzanie strachem. Czy coś można zrobić?
Teksty: A. R. Hochschild, Obcy we własnym kraju. Gniew i żal amerykańskiej prawicy (fragment), T. Terzani, Listy przeciwko wojnie (fragment)
Literatura dodatkowa: E. Bloch, Rzeczywistość antycypowana
Więcej informacji i dokładny plan zajęć będzie aktualizowany w toku zajęć.
Prowadzący
dr Karol Wilczyński – organizator społeczności, strateg komunikacji i filozof. Ukończył na Akademii Artes Liberales doktorat z wyróżnieniem na temat filozofii arabskiej i islamistyki (temat: „Pojęcie filozofii w dziełach wczesnych myślicieli arabskich”). Prowadził badania z zakresu filozofii arabskiej na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz University of Rochester. Jest współtwórcą Salam Lab, Grupy Granica oraz innych organizacji społecznych. Uczy etyki w szkole podstawowej im. Mikołaja Reja w Krakowie.
Autor wielu reportaży na temat sytuacji uchodźców i muzułmanów w Europie i na Bliskim Wschodzie oraz Afryce Północnej. Odwiedził m.in. Aleppo w 2017 roku oraz obozy w Turcji, Libanie, Białorusi, Maroku, Włoszech, Niemczech oraz Litwie. Prowadzi warsztaty z zakresu edukacji medialnej oraz na temat islamu i procesów migracyjnych.
Jest współtwórcą i członkiem sieci A World of Neighbours, Center for Leadership i Humanity in Action. Współpracuje z licznymi organizacjami międzynarodowymi i lokalnymi na rzecz wzmacniania praw człowieka oraz ochrony mniejszości i osób z doświadczeniem migracyjnym. Współtworzył strategie komunikacyjne w mediach społecznościowych podczas kampanii społecznych oraz kampanii wyborczych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz