niedziela, 28 września 2025

Migracje i media. Jak narracje kształtują rzeczywistość 2025/26

Migracje i Media

Kurs dla studentów I-III roku studiów I stopnia

dr Karol Wilczyński

dyżury: czwartek, 11:30-12:00 (w przypadku wcześniejszego powiadomienia e-mailem), biuro JCSM, ul. Reymonta 4

Typ zajęć:

konwersatorium (30 godzin)

Termin zajęć:

Czwartek, 13:15-14:45, ul. Reymonta 4, s. 009

Forma i warunki zaliczenia:

  1. Max. 2 nieobecności (pozostałe podlegają odrabianiu)

  2. Streszczenia tekstów w formie konspektu

    0-5 konspektów = ocena cząstkowa: 2
    6-7 konspektów = ocena cząstkowa: 3
    8-10 konspektów = ocena cząstkowa: 4
    11 i więcej konspektów = ocena cząstkowa: 5

    LUB

    Mikroanalizy aktualnych przekazów politycznych
    0-5 mikroanaliz = ocena cząstkowa: 2
    6-7 mikroanaliz = ocena cząstkowa: 3
    8-10 mikroanaliz = ocena cząstkowa: 4
    11 i więcej mikroanaliz = ocena cząstkowa: 5

Teksty będą udostępniane uczestniczkom i uczestnikom kursu minimum 7 dni przed zajęciami.

Termin przesłania konspektu (krótkiego streszczenia, max 1000 znaków ze spacjami, zawierającego opis głównych tez prezentowanych przez autorkę lub autora) to wtorek wieczór przed zajęciami. 

Konspekt należy przesłać e-mailem: karolmikolaj.wilczynski@uj.edu.pl

  1. Aktywność (aktywność liczona jest tak samo jak za streszczenia. Na każdych zajęciach można zyskać jednego plusa).

  2. Praca pisemna ok. 3000-3600 znaków ze spacjami LUB prezentacja w czasie zajęć wysłana / przygotowana i zaprezentowana do 15 stycznia 2025 (prezentację trzeba wysłać co najmniej tydzień przed na adres karolmikolaj.wilczynski@uj.edu.pl)


Wszystkie braki (w konspektach, aktywności, kolokwiach itp.) można nadrabiać podczas dyżurów (po wcześniejszym kontakcie e-mail).

Uwaga – ze względu na konwersatoryjny typ zajęć, uczestnicy będą proszeni o nie wyłączanie kamerek podczas zajęć.


Opis kursu:

Zarządzanie strachem - choć ten mechanizm manipulowania i zdobywania władzy jest znany od wieków (piszą o nim choćby Platon czy al-Farabi), to w ostatnich latach jest on wykorzystywany nie tylko w państwach autorytarnych czy totalitarnych, ale również państwach demokratycznych: takich jak Polska czy Szwecja.

Sondaże i badania popularności wskazują, że mechanizm ten jest szczególnie skuteczny w przypadku partii prawicowych i populistycznych. Niestety, stanowi on duże wyzwanie dla systemów demokratycznych, szczególnie tak młodych i niedojrzałych jak demokracja w Europie Wschodniej (Polska, Węgry), ale również tych, które funkcjonują dłużej.

W czasie zajęć omówimy różne techniki zarządzania strachem, konteksty europejskiej i polskiej islamofobii (oraz wybrane przykłady islamofobii w USA), konkretne przykłady użycia w czasie różnych europejskich kampanii wyborczych oraz możliwe sposoby przeciwdziałania.

Interdyscyplinarny kurs będzie czerpał z dziedzin takich jak filozofia, teoria polityczna, edukacja medialna oraz studia międzykulturowe.


Plan zajęć (proponowany):

(1) Strach, prawda, polityka – zajęcia wstępne

(2) Co to jest zarządzanie strachem?

Teksty: P. Cywiński, F. Katner, J. Ziółkowski, Zarządzanie strachem. Jak prawica wygrywa debatę publiczną w Polsce, D. McRaney, Nawyki myślenia [fragmenty] oraz Z. Bauman [wywiad], Handlarze strachu.

(3) Migracja – krótkie wprowadzenie

Teksty: P. Kingsley, Nowa odyseja [fragment], O. Martinez, Bestia [fragment] 

Literatura dodatkowa: H. Thiollet, Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie

(4) Co to jest islamofobia?

Tekst: M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej [fragment]

Literatura dodatkowa: Z. Bauman, Obcy u naszych drzwi

(5) Polityczne wykorzystanie strachu przed innym – tożsamość narodowa

Teksty: A. Mbembe, Polityka wrogości [fragment], M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej [fragment]

(6) Polityczne wykorzystanie strachu przed islamem – tożsamość religijna

Teksty: A. Wilczyńska, K. Wilczyński, In Poland the Stranger Threatens Christianity: Polish Catholics and Their Attitude Towards Refugees, M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej [fragment]

Literatura dodatkowa: K. Pędziwiatr [wywiad], Jest wielu Jacków Międlarów w polskich seminariach

(7) Migracje i media – studium przypadku 1

(przypadki wybrane przez uczestników i uczestniczki)

(8) Migracje i media – studium przypadku 2

(przypadki wybrane przez uczestników i uczestniczki)

(9) Zarządzanie strachem – rola mediów

Teksty: Ch. Le Duff, Shitshow [fragment], M. Taibbi, Nienawiść sp. z.o.o. [fragment], Ch. Wylie, Mindf*ck. Cambridge Analytica czyli jak popsuć demokrację [fragment]

(10) Zarządzanie strachem. Czy coś można zrobić?

Teksty: A. R. Hochschild, Obcy we własnym kraju. Gniew i żal amerykańskiej prawicy [fragment]

Literatura dodatkowa: E. Bloch, Rzeczywistość antycypowana


Więcej informacji i dokładny plan zajęć będzie aktualizowany w toku zajęć.


Prowadzący

dr Karol Wilczyński – organizator społeczności, strateg komunikacji i filozof. Ukończył na Akademii Artes Liberales doktorat z wyróżnieniem na temat filozofii arabskiej i islamistyki (temat: „Pojęcie filozofii w dziełach wczesnych myślicieli arabskich”). Prowadził badania z zakresu filozofii arabskiej na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz University of Rochester. Absolwent Center for Leadership Poland. Jest współtwórcą takich organizacji jak A World of Neighbours, Grupa Granica, Fundacja Pol czy Salam Lab. Aktualnie związany z Minority Rights Group. Uczył etyki w szkole podstawowej w latach 2014-2024.

Autor wielu reportaży na temat sytuacji uchodźców i muzułmanów w Europie i na Bliskim Wschodzie oraz Afryce Północnej. Odwiedził m.in. Aleppo w 2017 roku oraz obozy w Turcji, Libanie, Białorusi, Maroku, Włoszech, Niemczech oraz Litwie. Prowadzi warsztaty z zakresu edukacji medialnej oraz na temat islamu i procesów migracyjnych. 

Współpracuje z licznymi organizacjami międzynarodowymi i lokalnymi na rzecz wzmacniania praw człowieka oraz ochrony mniejszości i osób z doświadczeniem migracyjnym. Współtworzył strategie komunikacyjne w mediach społecznościowych podczas kampanii społecznych oraz kampanii wyborczych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz